A Meidzsi-korszak művészete – A nihonga és a jóga kettőssége: hagyományos japán hatások és a nyugati modernizmus érkezése

Nyomtatóbarát változat
Időpont: 
2021.10.08. 19:00

Ha a Meidzsi-korról esik szó, sokaknak a nagy horderejű politikai-társadalmi átalakulás jut eszébe, ám a nyitást követő változások az élet minden területét áthatották. Igen ellentmondásos időszak volt ez, mivel a modernizáció számos olyan kérdést vetett fel, melynek hatására az addigi kulturális élet szembekerült az importált értékekkel. A képzőművészet két paradigmatikusan különböző irányba oszlott meg: egyik volt a hagyományos módszereket követő festők csoportja, az ún. nihonga (“japán stílusú festmény”) képviselői, míg mások úgy döntöttek, inkább a nyugati művészeti irányzatokhoz közelítenek, hogy kifejezzék a modernitást és a japán művészek nemzetközivé válásának képességét, ez volt a jóga (“nyugati stílusú festmény”).

Videóelőadásában e két stílust ismerteti dr. Petrányi Zsolt művészettörténész, aki arra is kitér, miért is lényeges a korszak művészeti értékeinek felfedezése és megértése. Japánban ugyanis az olyan fogalmak, mint az "individualizmus", "modernitás", amelyek a nyugati stílusokkal együtt érkeztek, félreértéseket okoztak, ám gyümölcsözően hatottak a művészeti fejlődésre. Dr. Petrányi Zsolt, a modern japán képzőművészet szakértője, jelenleg a Magyar Nemzeti Galéria Jelenkori Gyűjteményének vezetője.

 

Kérjük, segítse munkánkat az alábbi kérdőív kitöltésével.

https://docs.google.com/forms/d/19DsKbgP-CPIdxiTc7qv1sVfjbQce7_gHjZLPc-DVxOo/viewform?edit_requested=true