Ugrás a tartalomra
-
Dánszentmiklós, Pécs, Ceglédbercel
  -  

Japán fellépők a 7. BODY RADICAL Nemzetközi Előadóművészeti Biennálén

Az idei biennálé a jelen körülmények okán a megszokottól kisebb méretű, ám annál színvonalasabb programot kínál. A fellépők ez alkalommal is az előadóművészet határait feszegető, és azokat újradefiniáló bemutatókkal készülnek. Természetesen most sem lenne BODY.RADICAL Ko Murobushiról való megelékezés nélkül, hiszen az ő munkásságáról elmondható, hogy a butoh valódi esszenciáját képviseli és tanítja, amit a nézők egy Murobushi különböző szerepléseiből készült filmen keresztül élhetnek át. 

Ebben az évben két vidéki helyszínen, – jó idő esetén szabadtéren – élvezheti a közönség a fesztivált, melynek két japán vendége Ken MAI és Tashi IWAOKA. Részletes program és bővebb információ a Biennálé weboldalán található: 

https://bodyradical.com 

 

2021. szeptember 15.  

Helyszín: Pécs, Pécsi Tudományegyetem, Művészeti kar, a Zsolnay Kulturális Negyed udvarán, az E33 és a E74 épületek között
(esőhelyszín: Nádor Galéria)

(7630 Pécs, Zsolnay Vilmos u. 16.)

 

Program:

16:00 Filmvetítés - táncfilmek:

Batarita – Elszigetelt játszótér (H)

Justyne LI – Jöjjön eső, vagy ragyogás (Hong Kong)

Táncfilm Ko Murobushi előadásaiból

kurátor WATANABE Kimiko, a KO Murobushi Archívum igazgatója (J)

18:00 Táncelőadások:

Carmen FUMERO (S) - Utazás a hangjához

Jihae KO (KOR) - Földi akupunktúra

Ken MAI (J) - A hattyú himnusz (rövid változat)

Tashi IWAOKA (J) - Egy fiú Rosalia gyümölccsel

19:30

Koprodukció helyi művészekkel - improvizáció

Közönségtalálkozó

Kiállítás:  VARGA Miklós (H)

 

2021. szeptember 16.  

Helyszín:  Ceglédbercel Református Templom kertje  

(2737 Ceglédbercel, Petőfi utca)

 

Program:

17:30 Táncelőadások:

Carmen FUMERO (S) - Utazás a hangjához

Jihae KO (KOR) - Földi akupunktúra

Ken MAI (J) - A hattyú himnusz (rövid változat)

Tashi IWAOKA (J) - Egy fiú Rosalia gyümölccsel

19:00

Koprodukció helyi művészekkel - improvizáció

19:30

Filmvetítés - táncfilmek:

Batarita – Elszigetelt játszótér (H)

Justyne LI – Jöjjön eső, vagy ragyogás (Hong Kong)

Táncfilm Ko Murobushi előadásaiból

kurátor WATANABE Kimiko, a KO Murobushi Archívum igazgatója (J)

21:30

Közönségtalálkozó

Kiállítás: VARGA Miklós (H)

 

Japán művészek: 

Ko Murobushi

Ko Murobushi Tokióban született, a világ egyik legismertebb és legelismertebb butoh-művésze, akit Tatsumi Hijikata által megalkotott butoh eredeti víziójának követőjeként és örököseként ismernek el. 1968-ban Hijikatánál tanult, majd a Yamabushi hegyi szerzeteseknél szerzett tapasztalatokat. Ezt követően alapította meg Akaji Maróval és több társával együtt a „Dairakudakan” butoh együttest, majd 1974-ben létrehozta a kizárólag nőkből álló „Ariadone” butoh együttest, amelyet aztán koreografált és menedzselt.Két évvel később alapította meg a csak férfiakból álló „Sebi” nevű butoh együttesét. 1978-ban a két társulat együttműködésével hozta el Európába, Párizsba a butoht, ahol Le Dernier Eden - Porte de l’au – delá c. darabjukkal óriási sikert arattak, megalapozva ezzel a műfaj tengerentúli ismertségét. Ezt követte az „Ariadone” turnéja Európai szerte 1981-1982-ben. Ko 2003-ban hozta létre saját társulatát, Ko & Edge Co. néven, mellyel bemutatta a „Kísérleti test” c. sorozatot, amely fizikalitás „határait” kereste. Ko Murobushi koreográfiáit és szólóestjeit szinte minden jelentős nemzetközi táncfesztiválra meghívták és a workshopjaira is óriási igény volt világszerte, melyek rengeteg táncost inspiráltak arra, hogy megtalálják önálló stílusukat. Ko szóló- és koprodukciós alkotásai a közönség számára is erős benyomást tettek és sok esetben új gondolkodásmódot nyitottak meg.

 

Egy fiú Rosalia gyümölccsel 

Koreográfia, tánc: Tashi IWAOKA (J)

Ez az improvizációs szóló sorozat egy mozgás rituálé, amely párbeszédet folytat a belső és a külső világ sebeivel és vágyaival, amely a testen keresztül súrlódásokat hoz létre a gyógyulás érdekében. De sem a belső, sem a külső világ sebei nem gyógyulnak be teljesen, mivel a belső és a külső vágyak ütközéseinek soha sincs vége. A gyógyulás örök folyamata arra kényszeríti a testet, hogy a jövőbe zuhanjon.

 

Tashi Iwaoka, japán táncos jelenleg Finnországban, Turkuban élő mozgás és performansz művész, aki 1997-ben találkozott először a butohval Kazuo Ohno és Kim Itoh workshopjain Japánban, mely után több mint 10 évig butoh alapú mozgással trenírozta testét, és azon dolgozott, hogy megtalálja az emberi kifejezések magját és a köztük lévő kapcsolatot. E kísérlet egyik központi mozgatórugója az, hogy egyesítse saját keleti gyökereit a nyugati perspektívákkal, hogy megfelelőbb képet alkosson arról, hogy mit jelent az „emberi lét” ebben a világban. Szeretne fényt deríteni a keleti bölcsesség egyetemességére, hogy segítsen nekünk megérteni, mit is jelent embernek lenni.

 

A hattyú himnusz (rövid változat)

Koreográfia, tánc: Ken MAI (J)

Ezt a művet Anna Pavlova haldokló hattyúja ihlette, melyet Ken Mai butoh alapokon, újító szellemben, kortárs úton alkotott meg, imádsággal párosítva. A darab egyesíti a butoh és a klasszikus balett elemeit, elegáns kontrasztot teremtve.

A szürrealisztikus világ költői ábrázolása, ahol a valóság és a fantázia egyesíti a kín, az öröm, a szeretet, a halál, a himnusz és a szent jelenség kifejezését a hattyúk mitikus jelenségével, élet és halál között. Mindez kecsesen rajzolódik a térbe. E az a pillanat, amikor a szépség és a csúfság átfedik egymást, a sötétség és a világosság egyesül, eksztázisba vezetve a lelket, amely belép az örökkévalóság világába.

 

Ken Mai japán származású, nemzetközi butoh művész, koreográfus és tanár. Tanulmányait a butoh legendás alapítójánál, Kazuo Ohno-nál kezdte. A 90-es évek elején tagja volt a Sub Rosa Butoh Társulatnak, a Byakkosha Butoh Társulat égisze alatt Kiotóban, és mellette az Otoya Eguchi német Expresszionista Modern Tánc Társulatának Oszakában. Eddig több mint 28 országban tanított és lépett fel szólóival, valamint világszerte számos művésszel hozott létre koprodukciós alkotást.