Ugrás a tartalomra
29May
 - 
Májustól egy új online sorozattal készülünk a japán kultúra szerelmeseinek: a JIB TV és az NHK jóvoltából most egész évben magyar felirattal elérhető dokumentumfilm-sorozatot teszünk közzé Youtube csatornánkon! Ezentúl minden hónap utolsó vasárnapján érdemes lesz a képernyő elé ülni, ugyanis szó lesz japán kertekről, ősi hagyományokról, az innovatív japán kenyérfajtákról, miniatúrákról…egy szóval összegezve, mindenről ami a felkelő nap országával kapcsolatos!   Youtube lejátszási lista az összes eddigi epizóddal:  Explore Japan dokumentumfilm-sorozat - YouTube   A TELJES SOROZAT   1. rész – A miniatűr világ Három fogásos vacsora, ami elfér egy tű hegyén. Közért, ahol Hüvelyk Panni is nagynak érezné magát. Üdvözlünk a miniatűrök világában! 2020-ban megnyílt a világ egyik legnagyobb beltéri miniatűr témaparkja Tokióban, ahol olyan hétköznapi témákat foglalnak magukba a kiállított tárgyak, mint a kisbotban kapható élelmiszerek. A hihetetlenül élethű miniatűr művészeti alkotások nemcsak az apró csomagolásokat, hanem a belsejében lévő, egyenként 1 mm-nél kisebb rizsszemeket is szimulálja például a rizsgombóc, azaz onigiri esetében.   Emellett betekintést nyerhetünk az Instagramon 2,5 millió követővel rendelkező miniatűr művész mesterségétbe, amint hihetetlen képzelőerejét felhasználva egész világokat hoz létre az imitálás segítségével: olyan keze ügyébe kerülő tárgyakkal, például kapcsokkal és zöldségekkel helyettesíti a tájat, amelyek mellé az apró figurák elhelyezve azok valóban életre kelnek.   Az epizód három különböző miniatűrművész alkotásait vizsgálva feltárja a japán miniatűrök ismeretlen történetét, és közben rámutat miért olyan népszerű ez a rendkívüli elhivatottságot igénylő kézimunka a felkelő nap országában.   Youtube videó linkje: https://www.youtube.com/watch?v=VjCHa1hLbDg   2. rész – A kézműipar szelleme és a fenntarthatóság Következő dokumentumfilmünk Tokió luxusnegyedeként elhíresült, egyben a kereskedelem és kultúra központjaként is szolgáló Ginzába kalauzolja el a nézőket. Legtöbben talán az előkelő áruházak, butikok, éttermek és kávéházak sorára gondolnak, mikor a Ginza szót meghallják, pedig a környéket áthatja a kézművesek energiája, akik hűségesen örökítik tovább tudásukat generációról generációra. Az itt írt történetek formálták a múltat, és építik a jövőbe vezető utat. Ebben az epizódban közelebbről megismerhetjük egy szusi étterem működését, bepillantást nyerhetünk a japán hagyományos egyujjas zokni, azaz tabi készítésébe, valamint felfedik a Mannen Dokei, azaz örökóra mechanikájának titkát Tanaka Hisashige mérnök segítségével. Elődeik iránti tiszteletük és mesterségük megőrzése iránti eltökéltségük támpillérekként szolgál egy fenntartható társadalom megvalósításához.   Youtube videó linkje: https://www.youtube.com/watch?v=XEAFwph20W8      3. rész – Japán kertek: a szépség nyomában Japán kultúrájának számos vonzó aspektusa van, melyek közül kétség kívül egy a japánkert. Egy apró univerzum ez, mely nem csupán a természet iránti tiszteletet tükrözi, hanem a szigetország kifinomult esztétikáját is. Ez a sajátságos mikrokozmosz világszerte több embert is elvarázsolt, többek közt egy fiatal svéd kertészt, aki Japánba költözve már Murasame Tatsumasa néven tanulmányozta testközelből e sajátos kerteket. A következő dokumentumfilmben egy 30 perces sétára invitál Murasame minket Kiotó négy autentikus japánkertjébe, ahol helyi szakértőkkel együtt fedezhetjük fel a rejtett szépségeket. Utunk során bepillantást nyerünk egy hagyományos belső udvarba, megcsodáljuk Kobori Enshu egyik történelmi mesterművét, egy teaház kertjében ismerkedünk a teaceremónia művészetével, végezetül egy modern kertbe vezet el minket.   Youtube videó linkje: https://www.youtube.com/watch?v=XEAFwph20W8      4. rész - A hagyományon túl   A tradicionális japán kézműipar kihívásaiba enged bepillantást az Explore Japan sorozat következő dokumentumfilmje, mely a „GO ON“ nevű művészeti csoport munkásságát követi nyomon, akik a hagyományos mesterségeket formabontó technikákkal és fejlett technológiával ötvözve népszerűsítik a felmenőktől örökölt tudást.   2012-ben hat kiotói iparművész azzal a céllal állt össze, hogy a korral lépést tartva, ugyanakkor őrizve a hagyományokat utat találjanak a modern fogyasztókhoz, és a mindennapjaik részévé tegyék a tradicionális iparművészet egyre jobban háttérbe szoruló termékeit. Műveik közt szerepelnek az elegáns teásdoboztól a pezsgőhűtő fadézsán át a kimonók alapanyagául szolgáló nishijin-ori selyemből készült divatcikkek, melyek Japán határain túl is egyre nagyobb népszerűségnek örvendenek.   Ismerjük meg közelebbről a japán esztétika újító mozgalmának törekvéseit!   Youtube videó linkje: https://youtu.be/ozNXQ3ksLAA    5. rész - A sokoldalú japán kenyér   „Áldott, mint egy falat kenyér” – tartja a magyar mondás. Itthon nehéz lehet elképzelni nélküle a mindennapi étkezéseket, de nem is gondolnánk, hogy Japánban a 19. századi megjelenése óta milyen nagy utat járt be ez az alapélelmiszer. Számos különlegesség köszönhető a szigetország pékjeinek, ilyen például az anpan (édes vörösbabpasztával töltött buci), a melonpan (morzsás süteménytésztával borított zsemle) és a currypan (curryvel töltött zsemle), ám 2013 óta a prémium fehér kenyér bevezetésével újabb innovációk figyelhetők meg a pékségek polcain. Szemet gyönyörködtető színes és kreatív formák tárházát vonultatják fel a boltok, melyek bonyolult formáinak elkészítésébe most bepillantást nyerhetünk két kenyérművész munkásságán keresztül.   Tartsanak velünk, és lépjenek be a festői pékáruk világába!   Youtube videó linkje: https://www.youtube.com/channel/UCq4sRqh5BMdHmxUift_9Lpg   6. rész - A mesteremberek szakértelme Minek köszönhető a japán asztalos mesterek hihetetlenül kifinomult készsége és pontossága? Szakmai tudásuk mellett fontos szerepet játszik a hagyományos japán gyalu, azaz kanna használata munkájuk során, hogy elérjék a kívánt fafelületet. 2021 nyarán Aichi prefektúrában versenyt rendeztek, ahova az ország minden tájáról érkeztek asztalosok, hogy összemérjék tehetségüket. A legvékonyabb hántolás rekordját egy háromszoros győztes tartja, aki mindössze három ezredmilliméteres facsíkot gyalult meg. A legmodernebb videotechnológia segítségével felfedjük e mesterek titkait, és azt, hogy miként teszik tartóssá az építőanyagokat. Tartsatok velünk következő dokumentumfilmünkre, mely során górcső alá vesszük a famegmunkálás japán tradícióit!   Youtube videó linkje: Explore Japan 6. rész - A mesteremberek szakértelme - YouTube     7. rész - MUSIC TRUNK: Utazás a japán hangzás gyökereibe Yoshii Shogo, zenész, a Taiko dobok és fuvolák mestere, aki hivatásának vallja megmutatni a világnak a hagyományos japán zene számos csodáját. Dokumentáljuk az útját, ahogy megtalálja a zene eredetét a helyi művészetek gyökerein át, majd megnézzük, milyen ajándékokat csomagolt az ő Zene Bőröndjébe, vagyis a Music Trunk-jába. Az út Shimane prefektúrába vezet, hogy bepillantást nyerjünk a régió hagyományos művészetébe. Az Iwami Kagura tánc során fuvolák és dobok kísérik a ritmikus Ohayashi-t, Istenek és démonok táncolják a Mai-t. Úgy tartják, hogy a fesztiválon az Isteneknek előadott Kagura bőséges termést hoz. Yoshii találkozik a helyiekkel, és megtudja, mit jelent számukra az Ohayashi: egy velükszületett ritmus, mely belül dobog, akár a szellemük hangja. Miközben Yoshii fellép a csoporttal, kapcsolatba kerül a Kagura szellemiségével, és feltárásra kerül a hagyományos zene lényege. Tartsatok velünk következő dokumentumfilmünkre, mely során górcső alá vesszük japán tradicionális zenei hangzását!   Youtube videó linkje: Explore Japan 7. rész - MUSIC TRUNK: Utazás a japán hangzás gyökereibe - YouTube      
1June
 - 
                Az Irodalom Éjszakájának ötlete tizenhat évvel ezelőtt született Prágában azzal a céllal, hogy a résztvevők minél több érdekes helyszínen, minél több nemzet irodalmából ízelítőt kaphassanak. Azóta nem csak a cseh fővárosnak lett az egyik legjelentősebb irodalmi eseménye, de hazánkban is ötödik éve kínál lehetőséget, hogy az irodalom szerelmesei új írókat és műveket fedezhessenek fel. Az idei rendezvény témája a „sziget", Japán irodalmát ez alkalommal Yoshimoto Banana műve képviseli.  Yoshimoto Banana (1964) a századforduló előtt tört be a a japán irodalmi színtérbe. Munkásságát Yoshimoto Banana-jelenség névvel illetik, és ez nem is csoda. Első kötete, a Kitchen után két éven belül adott ki hét darab könyvet, melyből kettőt megfilmesítettek, emellett több mint 6 millió példányban keltek el, s persze megannyi elismerésben, díjban részesültek. Írásai a mágikus realizmus műfajába sorolhatók, de történetei ihletet merítenek a lányoknak szánt shōjo manga (képregény) világából is.  Holdudvar  (Trivium Kiadó, 2003)  Egy átlagos fiatal nő és egy lányegyenruhába bújt fiú története. Mi bennük a közös? Mindketten elvesztették szerelmüket egy tragikus balesetben. A gyászt másképpen dolgozzák fel, de az érzés ugyanaz: az emlékekkel való küzdelem, fájdalom és üresség. Ám a folyónál megjelenő titokzatos utazó talán megoldással szolgál a lelki gondjaikra. A Yoshimoto diploma-munkájaként, egyben első írásaként megjelent novella elegáns történet, melynek látszólagos egyszerűsége a mesteri történetírás példája.   ​Egy irodalmi happening, mely formabontó stílusban nyújt betekintést a világirodalomba: három estén át 25 ország 25 szerzőjének művéből színészek olvasnak fel részleteket az irodalomhoz nem feltétlenül kötődő vagy kevéssé ismert, különleges helyeken. A Murakami Haruki után talán a második nemzetközileg is elismert kortárs japán szerző végre az Irodalom Éjszakáján! Garantáltan olvasni akarják majd a többi írását is. Tóth Tímea, a Japán Intézet igazgatói asszisztense, programkoordinátor Dátumok   Budapest (Japán: 2021.06.02.) Debrecen (Japán: 2021.06.17.)   Az esemény Budapesten minden évben új városrészbe vándorol, hogy az irodalmi élményen túl a város egyéb kulturális sajátosságaira is felhívhassa a figyelmet. A rendhagyó 8 (a 3. napon pedig 9) helyszín között találjuk a Víztorony legfelsőbb szintjét is, ahol ráadásként a látogatók madártávlatból gyönyörködhetnek a város különleges látképében. A nagy múltú Danubius Nemzeti Hajós Egylet hamisítatlan dunai hangulatot sugárzó Wesselényi Csónakháza (egyúttal a maga nemében utolsó működő úszó csónakház az országban), valamint klubháza jobbára csak a klubtagok számára látogatható. A Budapest legrégebbi román kori emlékének maradványain épült Szent Mihály-kápolna, amely csupán a heti egyszeri misék alkalmával tárja ki kapuit, szintén a kevésbé könnyen hozzáférhető helyszínek listáját gyarapítja, akárcsak a pitypangos nosztalgiával kecsegtető Margitszigeti Gyermektábor. A Palatinus strand, a Margitszigeti Atlétikai Centrum, vagy a Kisállatkert az irodalom szempontjából jelentenek szokatlan párosítást. A harmadik napi meglepetéshelyszín egy mozgó közösségi tér: Jónás – A hal, ami mindent tud. A párját ritkító dizájn-utánfutó formavilága és különleges belső terének kialakítása megidézi a hajók, vitorlások, ladikok testét, a cethal gyomrát.   A helyszíneken párhuzamosan zajló, félóránként ismétlődő felolvasásokat tetszés szerinti sorrendben lehet meghallgatni: a helyszíneken és a rendezvény honlapján elérhető térkép segítségével mindenki maga állíthatja össze aznapi irodalmi barangolásának útvonalát. Budapesten a japán helyszínen nem más, mint a jelenleg nagy népszerűségnek örvendő "Szélvész után is szép vagy" monodráma főszereplője, Szántó Balázs olvas fel egy részletet Yoshimoto Banana novellájából.   Az idén újra hangsúlyt kap az akadálymentesség is. Mindhárom napon lesz egy-egy olyan felolvasás, amelyet jeltolmács közvetít a siketek és nagyothallók számára. A mozgásukban korlátozottak számára megközelíthető helyszínekről a programfüzet nyújt tájékoztatást. A regisztrált vak és gyengénlátó érdeklődőket az önkéntes segítők külön csoportban kísérik el a felolvasások helyszíneire.     Az Irodalom Éjszakájának facebook oldala: https://www.facebook.com/irodalomejszakaja   Az Irodalom Éjszakájáról további részleteket az alábbi weboldalon olvashatnak: https://www.irodalomejszakaja.hu/  
4April
 - 
A Japán Alapítvány közreműködésével 2023-ban megrendezett nagy sikerű Szusimániá-t követően ismét japán tematikájú időszaki kiállítás nyílik a Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi Központ Magyar Kereskedelmi és Vendéglátópari Múzeumban (MKVM). A művészien tálalt szusi után most a japán design kiemelkedő alkotásaival ismerkedhetnek meg a látogatók.A Japanese Design Today 100 először 2004-ben mutatkozott be, majd a következő évtizedben bejárta a világot. A nagy visszhangot kiváltó kiállítás második verziója 2014-ben indult körútjára. A Japán Alapítvány most a tárlat egy újabb változatát hozta el, amely a japán design – mai nézőpontból – legkiválóbb példáit gyűjti egy csokorba. A kiállítás 100+10 designterméket mutat be, amelyek legtöbbje a 2000-es években készült. A kiállításban azonban olyan korábbi évtizedekből származó ikonikus tárgyak is megtalálhatók, amelyekkel nyomon követhető a kortárs japán design kialakulása. A mindennapi design – a fogyasztási cikkektől kezdve az immateriális rendszerekig és szolgáltatásokig – sokat elárul a társadalmi és az emberi életvitelben bekövetkezett változásokról. STREAM 1800 (cado, 2021) Mi az, amit a design lencséjén keresztül látunk? Lehetséges-e valamit átadni a japánok életmódjáról a design segítségével? Kifejezhető-e a japán életvitel a terméktervezéssel, a japán háztartásokban és társadalomban gyakran használt termékekkel? Ezekre a kérdésekre keresték választ a kurátorok a kiállításon. Az alapkoncepció szerint a kurátorok 100 japán terméket választottak ki az elmúlt két évtizedből. A válogatás alapját a tervezés és kivitelezés különlegessége adta. A kiemelt tárgyak mellé további 10, korábbi évtizedekből származó terméket is kiválasztottak a történelmi kontextus biztosítása érdekében. A kiállítás rávilágít arra, hogy a design jelenti a kapcsolódási pontot a felhasználók, valamint tárgyakat létrehozó vállalatok és tervezők álmai és reményei között. Arra is rámutat, hogy a terméktervezés mindig tükrözi azt a kort, társadalmat és kultúrát, amelyből született. Felhívja a figyelmet arra, hogy a japán hagyományos kézművesség érzékenysége és az a szellemiség, amely az ún. „háború utáni Japán” design motorja volt, ma is él. Az első tárlat óta húsz év telt el. Ez idő alatt sok minden történt vagy gyorsult fel, a digitalizációtól és a globalizációtól kezdve a globális környezetromláson át az olyan katasztrófákig, mint a földrengések és a világjárvány. Természetesen Japán társadalma, gazdasága és az emberek életmódja is megváltozott. Ezek a változások alkotják a kiállítás társadalmi kontextusát. Spoon Masher (Marna.inc, 2010) Hogyan fogalmazhatnánk meg a japán design jelenlegi állapotát a kiválogatott tárgyak tükrében? A 21. századi japán design egyik fontos tulajdonsága, hogy az emberekhez és a környezethez is kíméletes; felhasználóbarát és környezetbarát. Ez a tulajdonság – a felhasználóra és annak környezetére fókuszáló figyelem – a tárgytervezés számos területén megnyilvánul. Ugyanakkor a japán designt a kifinomultság és a részletekre való odafigyelés, az anyagok iránti vonzalom, a mesterségbeli találékonyság, a kézművességben rejlő leleményesség, a forma sokrétű kifejezése, az új technológiák iránti komoly elkötelezettség, valamint a hagyományok adaptálása jellemzi.A tervezés lényege a jövő elképzelése és annak meghatározása, hogy mit kell most tenni a jövőre való felkészülés érdekében, illetve ezeket milyen megfelelő eszközökkel lehet megtenni. Minden tervezéshez hozzátartozik a feladat mély átgondolása. Mit jelent az „átgondolt design” a japán kultúrában? Mi az, amit a „japán stílusú átgondoltságnak” nevezhetnénk? Ahhoz, hogy ezt megválaszolhassuk a Japánban közismert „éppen elég” (hodohodo) fogalmát kell megértenünk.  „Éppen eleget tenni” annyit jelent, mint szándékosan visszafogni magunkat.  Ez a tervezői önmegtartóztatás lehetőséget ad arra, hogy a felhasználó a majdnem teljesen kész terméket a saját ízlése alapján fejezze be, alakítsa tovább, hogy a tárggyal tényleges kapcsolatba léphessen. Az „éppen elég” kifejezés jól szemlélteti azt a hozzáállást, amikor alaposan átgondolunk, de nem tervezünk túl valamit. Ez a felfogás rendszeresen megjelenik a japán designban. A mindennapi életben ez az elv fogalmazódik meg például az evőpálcikákban, amelyek szinte bármilyen szilárd étel fogyasztására használhatók. Vagy a jellegzetes kendőben, az ún. furoshikiben, amellyel tucatnyi módon lehet csomagolni dolgokat. És folytathatnánk a sort. The Long sleeve disposable plastic gowns[Easy-to-remove gown](MIYAGEN CO.,LTD., 2020) Reméljük, hogy ez a széles spektrumú kiállítás nem csak a japán designt, hanem a mai japán kultúrát is hűen közvetíti.  A kiállítás japán kurátorai: Kashiwagi Hiroshi designkritikus; Fukagawa Masafumi főkurátor, kritikus, Satoh Taku tervezőgrafikus; Hashimoto Yuko designtörténészA kiállítás Magyarországra a Japán Alapítványnak köszönhetően érkezett. Az MNMKK MKVM kurátorai: Németh Nóra és Veress Kinga művészettörténészek. Kiállítási időszak:2025. április 4. (péntek) – 2025. június 1. (vasárnap) Nyitvatartás:kedd – vasárnap: 10:00-18:00 Helyszín:Magyar Nemzeti Múzeum Közgyűjteményi KözpontMagyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum(1036 Budapest, Korona tér 1.) Belépődíj:https://mkvm.hu/belepok
26February
 - 
Dénes Mirjam művészettörténész már több mint egy évtizede foglalkozik a japonizmus, illetve a Meidzsi-kori japán iparművészet kapcsolati rendzserének kutatásával. Munkáját, amey a Hopp Ferenc Ázsiai Művészeti Múzeum gazdag tárgyanyaga adja fizikai keretét, a Japán Alapítvány nyelvi és kutatói ösztöndíjai, a Kállai Ernő művészettörténeti és műkritikusi ösztödíj, a Magyar Állami Eötvös Ösztöndíj, valamint a Magyar Művészeti Akadémia kutatói ösztöndíja támogatták és támogatják. Az európai szecesszió és a Meidzsi-kori japán iparművészetének összefonodásait Dr. Fettick Ottó műgyűjteményén keresztül tárgyaló doktori disszertációját 2025-ben bocsájtja vitára, amely az ELTE-BTK Művészettörténeti Intézete ad otthont.  HelyszínOrszágos Idegennyelvű Könyvtár, Rendezvényterem(1056 Budapest, Molnár utca 11.) Időpont2025. február 26. (szerda), 18:00 RegisztrációA rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.Az eseményre ITT lehet regisztrálni. 
13January
 - 
 Ismét itt a Japán Filmhét!Ez alkalommal öt színvonalas japán filmet választottunk ki az elmúlt évek felhozatalából, melyek között megtalálhatók kacagtató vígjátékok és elgondolkodtató drámák is egyaránt. Mindegyik film egyedi a maga módján, de van egy dolog, amelyben hasonlítanak: mindegyik filmben megjelenik a "kötelék" motívuma. Férj és feleség közötti bizalmi kötelék, anya és gyermeke közötti szeretetteljes, egyben erőteljes kötelék, vagy egy közösség szívmelengető kapcsolata.A belépődíj vetítésenként 1500 Ft, a jegyek már kaphatók a Toldi mozi jegypénztárában és online, a mozi honlapján. (https://toldimozi.hu/programok/japan-filmhet-2025)A filmeket eredeti nyelven, magyar és angol felirattal vetítjük.Mozi műsorAlább mutatjuk a Japán Filmhét felhozatalát.① A miniszterelnök férje (2021, 121 perc)Január 13. (hétfő), 18:30Soma Hiyori ornitológus (madártannal foglalkozó szakember), a felesége Rinko pedig egy kis politikai párt vezetője. Egy reggel szeretett felesége rejtélyes kérdést tesz fel neki:"Hé. Hiyori, zavarna téged, ha miniszterelnök lenne belőlem?"Hiyori megkéri feleségét, hogy ismételje meg a kérdést, de Rinko csak vállat von. Hiyori, még mindig zavarodottan, elindul egy tíznapos kiküldetésre, hogy madarakat figyeljen meg egy távoli szigetre, ahol nincs mobiltelefon-lefedettség. Távollétében azonban Rinko megváltoztatja Japán jövőjét: őt választják meg ugyanis Japán első női miniszterelnökének, így Hiyori lesz Japán első miniszterelnöki férj!Bár Hiyori mindig is teljes mértékben támogatta Rinko politikai ambícióit, de még a legmerészebb álmaiban sem képzelte el, milyen élet vár majd ezután rá...!JEGYVÁSÁRLÁS ② Napnyugta után (2019, 133 perc)Január 14. (kedd), 18:30A történet Japán déli részén található Kagoshima prefektúra, Nagashima kisvárosában játszódik. Hino Yuichi, családi vállalkozásként, sárgafarkú halak tenyésztésével keresi a megélhetését. Feleségével, édesanyjával és 7 éves fiukkal, Towával él. Towa azonban nem a saját fiuk. Még egyéves korában került hozzájuk, és most Yuichi és Satsuki hivatalosan is örökbe akarják fogadni. Ám ahogy elkezdik a különleges örökbefogadási eljárást, megtudják milyen sanyarú körülmények között lett Towa árva és hamarosan rádöbbennek: Towa biológiai anyja sokkal közelebb van hozzájuk, mint azt gondolták volna. A nevelőszülők és a biológiai anya közötti feszültségek, a szigeten lakók és az ott felnövő gyerekek jelenléte emberi drámában jelenik meg. JEGYVÁSÁRLÁS ③ YUDO, a fürdő útja (2022, 126 perc)Január 15. (szerda), 18:30Az építész Miura Shiro egy nap hirtelen visszatér a vidéki szülővárosába és meglátogatja a családi vállalkozást, a „Marukin Termálfürdő” nevű nyilvános fürdőházat, amelyet évekkel ezelőtt hátrahagyott. Mivel apja nemrég halt meg, így legidősebb fiúként Shiro azt tervezi, hogy bezárja az elavult fürdőházat, és korszerű társasházakkal helyettesíti azt. Ám az apjuk halála óta a fürdőházat nyitva tartó öccse, Goro hideg fogadtatásban részesíti. Egy nap a kazánházban tűz üt ki és Goro kórházba kerül, így Shironak nincs más választása, minthogy a következő napokat a fürdőház vezetőjeként töltse. Segítségként pedig mellé szegődik a megbízható részmunkaidős dolgozó és a fürdőház elkötelezett híve, Izumi. A fürdőház vezetése közben Shiro rengeteg fürdőház-kedvelő vendégekkel találkozik és ráébred, mekkora boldogságot is tud hozni az emberek életébe egy nyilvános fürdőház.JEGYVÁSÁRLÁS ④ A Tsugaru lakkozó lány (2023, 118 perc)Január 16. (csütörtök), 18:30A helyszín Aomori prefektúra, Hirosaki város. Az apjával élő Aoki Miyako a helyi középiskola elvégzése után nem tudja mivel szeretne foglalkozni, de hogy segítse a családja megélhetését, egy helyi szupermarketben vállal munkát. Igazán csak egy dolog érdekli: segíteni apjának, a Tsugaru lakkozás szakemberének. Az apja, aki a nagy tiszteletnek örvendő Tsugaru lakkozás mestereként ismert nagyapjának az utódja, azonban az iparág hanyatlása és a család széthullása miatt lassan elveszíti a motivációját a családi vállalkozás folytatásához. Miyako anyja még korábban elhagyta a családot a szegényes élet és az apa önzősége miatt; a bátyja, egy fodrász, pedig a szabad életet választotta a családi vállalkozás öröklése helyett. Miyako képtelen nyíltan kimondani, hogy a Tsugaru lakkozásban szeretne karriert csinálni, de ahogy megpróbál szembenézni a családjával és a lakkművészettel, belevág egy nagy kihívásba.JEGYVÁSÁRLÁS ⑤ Szabad levegőn (2020, 126 perc)Január 17. (péntek), 18:30Mikami, aki élete nagy részét börtönben töltötte, 13 év letöltött börtönbüntetés után végre szabadul. A középkorú ex-jakuza, akit gyermekkorában elszakítottak az édesanyjától, egy tévéműsorba jelentkezik, hogy megtalálja rég elvesztett anyját. A tévéműsor révén pedig megismerkedik Tsunodával is, a fiatal tévéfilmrendezővel. Mikami mindeközben küzd, hogy megfelelő munkát találjon és beilleszkedjen a társadalomba, ám impulzív, hajthatatlan természete és mélyen gyökerező hite súrlódásokat okoz mindazokkal, akik segíteni akarnak neki. Vajon Mikami visszatér a régi jakuza életmódjához, vagy képes lesz megvetni a lábát a társadalomban?JEGYVÁSÁRLÁS HelyszínTold Mozi (Budapest, Bajcsy-Zsilinszky út 36-38, 1054) 
20November
 - 
Cseh Dávid 2023 végén a Japán Alapítvány ösztöndíjasaként többhetes kutatóútón vett részt Japánban azért, hogy a Covid-19 pandémia a középkori japán nó-játékra tett hatását tanulmányozza. Az út során számos előadást látott, neves nó-színészekkel készített interjúkat, valamint Japán számos híres, a műfajhoz kapcsolódó helyére is eljutott. Úton, útfélen című zuihicuja (azaz esszéje) és az abból kivonatolt előadása is arra emlékezteti az érdeklődőket, hogy milyen fontos szerepe van az imának a nó hagyományában mind a mai napig - és választ kapunk arra is, hogyan válhat a nó-játék évről évre egyre inkább időszerűvé a 21. század elején. HelyszínOrszágos Idegennyelvű Könyvtár, Rendezvényterem(1056 Budapest, Molnár utca 11.) Időpont2024. november 20. (szerda), 18:00 RegisztrációA rendezvény ingyenes, de regisztrációhoz kötött.Az eseményre ITT lehet regisztrálni. 
5November
 - 
 A Japán Alapítvány a Nemzeti Színházzal együttműködésben egy olyan nemzetközi párbeszédre invitálja Önöket, amely a japán és magyar nevettetés és mesemondás művészetébe enged bepillantást. Hogyan maradt fent, hogyan öröklődött tovább, és hogyan változott a történetmesélés kultúrája a két ország történelme során, és milyen szerepet tölt be a mai társadalomban? A program a tradiciónális japán rakugo és a magyar mesemondás művészetére jellemző kifejezési és tartalmi jegyekre, valamint az ezekből fakadó kulturális különbségekre és hasonlóságokra összpontosít, egy-egy előadáson és azt követő kerekasztal-beszélgetésen keresztül mélyíti el a kulturális párbeszédet a mesemondás vonzerejéről és a nevettetés művészetéről. Program"Teaszertartás" - hagyományos rakugo történet Tatekawa Shinoharu előadásában (japán nyelven, magyar felirattal)"Angyalfütty" - Berecz András meséje (magyarul, japán tolmácsolással)*Szünet*A rakugo műfaja és a hagyományos japán mesemondás művészete - kerekasztal-beszélgetés Oshima Kimie rakugo kutató professzor vezetésével Jegyár: 3500 FtJegyvásárlás ITT. 
22October
 - 
 Az est fellépője Fujima Rankoh neves japán táncművész, aki Japánban és külföldön egyaránt aktív. Külföldi irodalmi művekre és zenére új táncokat alkot és ad elő, miközben az Edo-kor óta létező tekintélyes japán Fujima tánciskola Daichi ágának képviselőjeként a klasszikus művek továbbvitelére is törekszik.A művészúr az est folyamán három darabot ad elő hagyományos japán suodori táncstílusban, ami jelmez, paróka és smink nélküli, kimonóban és hakamában előadott táncot jelent. A bemutatót Sakurai Takako tánckritikus kommentálja. Előadásában a darabok tartalma és kiemelt elemei, valamint a japán tánc általános története kerül ismertetésre.Az est nyitótánca a klasszikus Oimatsu, amit maga a Fujima-iskola alapítója Fujima Kanbee koreografált az 1700-as években. Ezt követően a Miyako-furyu shamisen zenére táncolt nagauta koreográfia látható, melyet Fujima Rankoh nagyanyja, Fujima Fujiko készített, aki női előadóként elsőként kapta meg az Élő Nemzeti Kincs jelzőt. A zárótánc ötvözi a keletet és a nyugatot, Fujima Rankoh saját, Beethoven: Holdfény szonátájára készített koreográfiáján keresztül. A közönség megcsodálhatja ezáltal a japán táncmozdulatok szépségét és különleges kifejezésmódjuk varázsát.Az előadás japán nyelven, magyar tolmácsolással zajlik. Dátum:2024. október 22. (kedd) 18:30 Helyszín:Helyszín: Nemzeti Táncszínház, Kisterem(1024 Budapest, Kis Rókus u. 16-20.) Jegyár:3000 FtJegyvásárlás: ITT
13June
 - 
 Az ingyenes JFF Online Japán Filmfesztivál kísérő programjaként 2024. június 13. (csütörtök) 18 óráról Varró Attila filmesztéta, filmes újságíró, író, az ELTE BTK Filmtudomány Tanszék oktatója tart ONLINE előadást a japán horrorfilmekről, melyekből a JFF Online Japán Filmfesztivál kínálatában is megtalálhattok néhányat idén.Noha a horrorfilm komoly múltra visszatekintő japán története legalább olyan széles tematikai és stiláris skálával rendelkezik, mint az európai vagy amerikai filmkulturákban, legyen szó óriásszörny-filmekről (Godzilla), testhorrorról (Tetsuo) vagy ultraerőszakos bosszúdrámákról (All Night Long), a Ringu-széria ezredfordulós világsikere óta globálisan népszerűvé vált J-horror címke elsősorban a hagyományos kísértettörténetek (kaidan) posztmodern kortárs olvasatait takarja, amelyek sajátos – főkent vizuális és narratív ellipszisekre épülő – hatásmechanizmusuk mellett a modern japán társadalom hátterében lappangó hiányokat tematizálják, különös tekintettel a családi körből az önálló felnőtt életbe átlépő huszonéves generáció problémáira – miként ezt az idei japán filmfesztivál négy horror-kisjátékfilmje is bizonyítja. Legyen szó kísértetjárta esernyőről (Karakasa), démoni gardróbszekrényről (closet) vagy békés nagyszülői ház kulcsra zárt hátsó szobájáról (Best Wishes to All), ezekben a kisfilmekben a hétköznapi élet triviális tárgyai és terei a főhősöket körülvevő érzelmi űrből teremtenek különféle borzalmakat és szörnyeket.Az előadás online, a ZOOM felületén fog zajlani.   Időpont:2024. június 13. (csütörtök) 18:00 Regisztráció:Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött.Regisztráció: ITT
7June
 - 
 Az ingyenes JFF Online Japán Filmfesztivál kísérő programjaként 2024. június 7. (péntek) 18 órától Lehoczki Péter, az anime-manga kultúrára specializálódott Mondo magazin újságírója átfogó és izgalmas előadást tart Tezuka Oszamu korai animációs munkássága címmel.Tezuka Oszamut sokan tartják az anime- és manga-kultúra megteremtőjének, atyjának. Ő találta ki a tipikus arcrajzolatot az erősen felnagyított, részletesen megrajzolt szemekkel együtt. A JFF Online Japán Filmfesztivál programjában szerepel Tezuka egyik legismertebb alkotása, a Jungle Emperor Leo, ami itthon Kimba, a fehér oroszlán néven vált ismerté.Az 1928-ban született, eredetileg orvos Tezuka Oszamut sokan tartják az anime- és manga-kultúra megteremtőjének, atyjának. Ő találta ki a tipikus arcrajzolatot az erősen felnagyított, részletesen megrajzolt szemekkel együtt. Az első mangája 1946-ban, 17 éves korában jelent meg, az első animéit pedig az 50-es években készítette. Rendkívül termékeny alkotó volt, több mint 700 manga kötetet és 150.000 manga oldalt alkotott.Elsősorban az Astro Boy (Tetcuvan Atomu) és Kimba, a fehér oroszlán (Dzsanguru Taitei) készítőjeként vált híressé. A Kimbáról bizonyított, hogy az 1994-ben készült világhírű Disney-klasszikus, Az oroszlánkirály elődje volt, bár az amerikaiak ezt mindvégig tagadták. A Kimba, a fehér oroszlán 1950-ben jelent meg mangaként, majd 1965-ben anime-sorozatként (hazánkban is vetítették). Kimba karaktere annyira népszerű lett Japánban, hogy számtalan TV reklámban tűnt fel, baseball csapatok kabalaállatkája lett, kulturális ikonná vált. Tezuka maga is nagy Disney rajongó volt és soha nem rejtette véka alá, hogy a Bambi inspirálta Kimba történetét. (A Disney emiatt meg is kereste Tezukát 1953-ban, hogy manga formájában írja meg a Bambit.)Tezuka világhírű alkotásai között szerepel továbbá a Black Jack, Ribon no Kisi, Dororo, Phoenix és az Adolf. Arra akarta ösztönözni olvasóit és nézőit, hogy törekedjenek a békére és törődjenek a világgal. A Zoom előadásban lesz még szó Tezuka saját stúdiójáról, az 1973-1975-ös alkotói korszakról, a Mushiról és az 1989-ig, korai haláláig tartó időszakról is.Az előadás online, a ZOOM felületén fog zajlani. Időpont:2024. június 7. (péntek) 18:00 Regisztráció:Az előadás ingyenes, de regisztrációhoz kötött.Regisztráció: ITT
Feliratkozás a következőre: A Japán Alapítvány Budapesti Iroda főszervezésében